Millaista on poststrukturalistinen kirjallisuus? missä lähteissä sitä käsitellään?

Kysytty

millaista on poststrukturalistinen kirjallisuus? missä lähteissä sitä käsitellään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Poststrukturalismi tai jälkistrukturalismi on filosofinen suunta, joka syntyi Ranskassa 1960-luvulla kriittisenä reaktiona strukturalismin objektiivisuus- ja laaja-alaisuusvaatimuksia vastaan. Se tähdentää mm. tulkinnan ja totuuden subjektiivisuutta. Ranskassa suuntaa hiipui jo 1970-luvulla, mutta sen merkitys angloamerikkalaisen kulttuurin piirissä kasvoi 1980- ja 1990-luvuilla. (Lähteet: Hosiaisluoma, Yrjö: Kirjallisuuden sanakirja, WSOY, 2003 ja Factum 6, Weilin & Göös, 2005)

Poststrukturalismi liittyy läheisesti postmodernismiin. Kysymyksiin postmodernismista kirjallisuudessa on vastattu Etätietopalvelussa aiemmin. Näitä kysymyksiä ja vastauksia pääsee selaamaan arkistosta. Sen osoite on http://www.kirjastot.fi/ . Hakuruutuun kirjoitetaan hakusanaksi postmodernismi.

Luettelo postmoderneista kirjailijoista löytyy mm. osoitteista http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_postmodern_authors sekä
http://de.wikipedia.org/wiki/Postmoderner_Roman

Poststrukturalismi ei ole yhtenäinen suunta kaunokirjallisuudessa kuten ei filosofiassakaan. Haku Helsingin yliopiston Helka-tietokannasta (http://helsinki.fi/helka )hakulausekkeella kirjallisuudentutkim? and poststrukturalis? (hakutapana komentohaku) antoi tulokseksi viiteluettelon poststrukturalistisista kirjallisuudentulkinnoista (viiteluettelo alla). Suomenkielisiä viitteitä ei valitettavasti löytynyt.

- Eagleton, Terry: Literary theory: an introduction, Oxford: Blackwell, 1996

- Uhlmann, Anthony: Beckett and poststructuralism, Cambridge New York: Cambridge University Press, 1999

- Laitinen, Nelly: "Att vara sig själv nog": Monika Fagerholms Diva som litterär artefakt och autonomt miniatyruniversum, Helsinki: Helsingin yliopisto, 2000

- Tuominen, Ulla: The plethora of feminist strategies in Margaret Atwood’s The Handmaid’s tale: two feminist readings of The Handmaid’s tale: a comparative study of an Anglo-American liberal humanist interpretation and a poststructural French interpretation of the novel, Helsingin yliopisto, 2003

- Gripenberg, Catharina: Sangsvaner, her, nu?: en studie i Per Höjholts poetik och dikt : från centrallyrik till språkmotor, Helsinki: Helsingin yliopisto, 2003

- Bengtsson, Ann-Sofie och Markovic, Sladjana:
Skönlitteraturens genrer.En analys av två universella klassifikationssystem. Magisteruppsats i biblioteks- och indormationsvetenskap vid biblioteks- och informationsvetenskap/Bibliotekshögskolan 2004:41.
http://dspace.bib.hb.se/dspace/bitstream/2320/1077/1/04-41.pdf .