Millaisia naiset ovat Henry Millerin romaaneissa? Kappaleessaan Surumielisen näköiset naiset Paperi T vertaa naista Henry Millerin romaanin naiseksi ja tämä…

Kysytty

Millaisia naiset ovat Henry Millerin romaaneissa?
Kappaleessaan Surumielisen näköiset naiset Paperi T vertaa naista Henry Millerin romaanin naiseksi ja tämä ei edes tajua loukkaantua, joten ilmeisesti naiskuva ei ole kovin positiivinen.
Jos haluaisi kokeilla lukea Milleriä, niin voisin myös ottaa ehdotuksen siitä, mistä teoksesta / teoksista ehkä kannattaisi aloittaa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nopeasti luettuna Henry Millerin teokset keskittyivät seksiin ja erotiikkaan. Naiset olivat kohteita, usein prostituoituja, mutta myös suuria rakkauksia. Kirjoja voi tietenkin tulkita monella tapaa. Kun alat tutustua Henry Millerin naiskuvaan, voisit aloittaa tutustumalla elämäkertateoksiin.
Esimerkiksi teoksissa:
Dearborn, Mary V. : Henry Miller - mailman onnellisin mies (Helsinki, 2002) ja Elämäkerrassa Ferguson, Robert : Henry Miller (Jyvaskylä, 1991). Kuvataan sekä kirjojen syntytaustaa että Millerin henkilökohtaista elämää. MM. naissuhteita. Jälkimmäisen kirjan alussa esitellään mm. feministisen kirjallisuuskoulukunnan osoittamaa kritiikkiä.

Voi olla monia eri käsityksiä siitä, mistä Millerin lukeminen kannattaisi aloittaa. Varmin ehkä olisi hänen esikoisteoksensa Kravun kääntöpiiri (1934. Kirjassa Satakirjaa - Jarmo Papinniemi, Seppo Puttonen (2003), kirjoitetaan, että "kaikkea kritisoiva teos on kuin ajatuksia puhdistava suihku, joka pesee turhat pölyt poliittista, uskonnollisista ja seksuaalisista ajatusmalleista". Kirja oli Yhdysvalloissa kiellettynä 30 vuotta rohkean seksuaalisuutensa vuoksi.