Millaisia kirjoja oli kirjstossa 150 vuotta sitten

Kysytty

Millaisia kirjoja oli kirjstossa 150 vuotta sitten

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

150 vuotta sitten eli 1860-luvulla Suomessa perustettiin lukuisia nykyisten Suomen kaupunginkirjastojen edeltäjiä eli kansankirjastoja. Tällä vuosikymmenellä syntyi 242 kansankirjastoa:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Kansankirjasto

Marjaana Karjalaisen kirjasta Kansankirjastojen kehitys Suomessa 1802-1906 (1977) löytyy tietoa tuon ajan kirjastoille sopivista kirjoista. Vuonna 1856 julkaistiin Sanomia Turusta -lehdessä ensimmäinen luottelo kansankirjastoille suositeltavista kirjoista. Luettelossa oli 120 kirjaa. Hengellinen kirjallisuus oli "lyhyyden vuoksi" jätetty pois, mutta luettelossa oli 34 taloutta käsittelevää kirjaa, 23 historiallista, 8 lainopillista, 11 luonnontieteellistä ja 44 kaunokirjallista teosta. (s. 68-69)

Vuonna 1861 ilmestyi Suometar-lehden liitteenä luettelo kansankirjastokirjallisuudesta. Luettelon oli laatinut "kokenut lainakirjastonhoitaja", ja siinä oli yli 1000 teosta. Lähes puolet kirjoista oli hengellistä kirjallisuutta, mm. 37 Lutherin teosta ja mm. Arndin Totisesta kristillisyydestä ja Kempiläisen Neljä kirjaa Kristuksen seuraamisesta. Luettelossa oli myös historiaa ja maantiedettä käsitteleviä kirjoja, mm. Yrjö Koskisen Nuijasodan historia. Kaunokirjallisuutta oli vain vajaan kuuden sivun verran: mm. Juteinin, Lagervallin, Oksasen ja J. L. Runebergin teoksia. Mukaan mahtuivat myös Kalevala, Kanteletar ja Salmelaisen Suomen kansan satuja ja tarinoita. Käännöskirjoista mainittiin ainakin Setä Tuomon tupa, Genoveva ja Andersenin sadut. (s. 69-70)

Luetteloita julkaistiin jatkossakin ja ne olivat alku Arvostelevalle kirjaluettelolle, joka ilmestyi vuosina 1908-1988. Luettelosta löytyy arvioita kirjallisuudesta kirjastojen valintatyön tueksi. Arvioita pääsee lukemaan Kirjasampo-sivuston kautta:

http://www.kirjasampo.fi/fi/node/154

Karjalaisen teoksen mukaan kirjaluettelot ovat vaikuttaneet paljonkin kirjastojen kirjavalikoimiin. (s. 75)