Millaisia asiakirjoja vaadittiin noin vuonna 1913 USA:han siirtolaisena menneiltä suomalaisilta ja mistä ne sai? Oliko siirtolaisten vastaanotto- …

Kysytty

Millaisia asiakirjoja vaadittiin noin vuonna 1913 USA:han siirtolaisena menneiltä suomalaisilta ja mistä ne sai? Oliko siirtolaisten vastaanotto- /terveystarkastus Ellis Islandissa New Yorkissa?

Vastaus

Vastattu

Suomi oli tuolloin osa Venäjää. Matkustusasiakirjat olivat passi, matkalippu ja maahantuloraha. Vastaanottaja vaadittiin joissain tapauksissa.
Alaikäiseltä yksin matkustaneelta on varmasti vaadittu huoltajan lupa.
Passin haltijasta ei kirjattu välttämättä muuta tietoa kuin nimi. Passikuvat liitettiin passeihin vasta myöhemmin.

Ellis Islandiin matkustajat vietiin matkustajalaivoilta pienillä laivoilla. Tämä koski erityisesti kolmannen luokan matkustajia. Jotkut matkustajat odottivat matkustajalaivoilla jopa 4 päivää ennen kuljetusta Ellis Islandille. Ellis Islandilla tehtiin jokaiselle maahantulijalle lääkärintarkastus. Terveystarkastus tehtiin erityisesti trakooman takia (silmäsairaus). Toki tuberkuloosi tms. myös huomioitiin.

Saarella oli sairaala, jonne passitettiin toipumaan. Jos oli oikein paha tauti, käännytettiin suoraan laivalle. Peli oli aika raakaa, sillä jos esim. yksi jäsen perheestä oli sairas, hänet – ei koko perhettä – palautetiin.

Palautuksen joutui kustantamaan laivayhtiö. Tämä johti siihen, että esim. SHOY (Suomen Höyrylaivaosakeyhtiö) suoritti ennakkotarkastuksen Hangossa.

Ellis Islandilla terveystarkastetut merkittiin liidulla pukuun. Siitä tulli näki, että matkustaja oli terve.

0 ääntä

Kommentit

Muistelen lapsena kuulleeni, että sukulaiseni olisivat olleet Titanicilla jos eivät olisi joutuneet odottamaan viisumia muutaman kuukauden (Southamptonissa). Eikö viisumia siis tarvittukaan? No, ehkäpä kertoja oli ymmärtänyt odotuksen syyn väärin.