Millainen tausta on nimellä Charlotte, Mistä se on nimi peräisin ja mitä nimi tarkoittaa?

Kysytty

Millainen tausta on nimellä Charlotte, Mistä se on nimi peräisin ja mitä nimi tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Charlotte on useissa maissa käytössä oleva muoto ranskalais-italialaista alkuperää olevasta nimestä Charlotta, joka on syntynyt Carlon ja Charlesin hellittelynimen Charlot ("pikku Kaarlo") vastaavaksi sisarnimeksi ("pikku Karla").

Ruotsi-Suomessa Charlotta otettiin almanakkaan 1772 kruununprinssi ja vuodesta 1809 kuningas Kaarle XIII:n kihlatun Hedvig Elisabet Charlottan kunniaksi. Suomalaisessa almanakassa nimi oli vuoteen 1928 asti; siitä lähtien nimen asuna on ollut Lotta. Ruotsalaisessa almanakassamme Charlotta on edelleen 12.5.

Charlotta on vanhastaan ollut tuttu nimi kuninkaallisten keskuudessa: Ranskan kuningasperheestä se löytyy jo 1400-luvulta, Tanskan 1600-luvulta ja Ruotsin 1700-luvun lopulta. Ruotsissa nimeä on käytetty 1600-luvun puolivälistä saakka, ja Suomen aatelisten keskuuteen se lienee rantautunut 1700-luvun alussa. Suomessa Charlotta oli tavallinen naisennimi jo 1800-luvun lopussa. Viime vuosisadalla sen sai lähes 3600 suomalaista; kirjoitusasussa Charlotte nimen saaneita oli noin 1 500. Vuosina 2000-09 Charlotta-nimen on saanut 563 tyttöä, Charlotte-nimen 240 tyttöä.

Lähteet:
Anne Saarikalle & Johanna Suomalainen, Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön. Gummerus, 2007
Pentti Lempiäinen, Suuri etunimikirja. WSOY, 2004
http://verkkopalvelut.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1