Millainen on yleisten kirjastojen suhtautuminen ulkomaisten dvd-julkaisujen hankintaan (ns. import-julkaisut)? Monien arvostettujen elokuvantekijöiden…

Kysytty

Millainen on yleisten kirjastojen suhtautuminen ulkomaisten dvd-julkaisujen hankintaan (ns. import-julkaisut)? Monien arvostettujen elokuvantekijöiden tuotantoa ei löydy Suomen kirjastoverkosta - ilmeisesti siksi että suomalaista dvd-julkaisua ei ole. Kirjastojen elokuvavalikoima on aika suppea taidemuodosta kiinnostuneen näkökulmasta. Jos nyt haluasin tehdä hankintaehdotuksen vaikkapa Bela Tarrin elokuvista (joista ei ole suomi-julkaisua), niin mihin kirjastoon tuo ehdotus kannattaisi lähettää? Kaukolainauksen ansiosta dvd:n sijainnilla ei ole niin suurta merkitystä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tekijänoikeudet rajoittavat kirjastoihin hankittavien elokuvien ostamista.

Kirjastot voivat hankkia ainoastaan sellaisia elokuvia, joilla on tekijänoikeuksien haltijan myöntämä lainausoikeus ja joista on maksettu tekijänoikeusmaksuja. Tämän vuoksi kirjastot eivät myöskään ota vastaan elokuvia lahjoituksina.

Helsingin seudun kirjastoissa /Helmet www.helmet.fi on olemassa IndieFlix-elokuvapalvelu. Tätä palvelua tarvitset Helsingin seudun kirjastojen kirjastokortin ja salasanan.

2 ääntä

Kommentit

Onko näiden lainausoikeuksien ja tekijänoikeusmaksujen sopiminen ulkomaisten dvd-julkaisujen (joita siis voi ostaa vain elokuvien erikoisliikkeistä tai verkkokaupoista) kohdalla vaikeampaa kuin kotimaisten julkaisujen kohdalla? Kyselen asiasta, jotta ei tulisi tehtyä turhaan hankintaehdotuksia sellaisesta aineistosta, jota ei kirjastoon voida hankkia.

Kirjastot eivät käsittääkseni itse solmi esitysoikeussopimuksia, vaan kotimaiset elokuvien jakelijat/levittäjät tekevät sopimukset ulkomaisten oikeudenhaltijoiden kanssa. Näin ollen kirjastot eivät kaiketi voi juuri vaikuttaa siihen, mitä elokuvia milloinkin on saatavilla lainauskäyttöön