Millainen on sukunimen Henttu historia? Millainen on nimen alkuperä ja mitä se tarkoittaa?

Kysytty

Millainen on sukunimen Henttu historia? Millainen on nimen alkuperä ja mitä se tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sukunimi Henttu viittaa muinaissaksalaiseen nimeen Heimrich tai piispa Henrikiin (kuoli 1156). Samasta nimestä on useita muunnoksia, mm. Hentunen, Hentula ja Henttinen.

Tarkempia tietoja saa sukunimikirjoista, esimerkiksi Pirjo Mikkosen teoksesta Sukunimet (2000). Sukunimikirjoja voi etsiä Turun kaupunginkirjaston Vaski-tietokannasta http://borzoi.kirja.turku.fi/Intro?formid=find2&sesid=1208850732&ulang=… asiasanalla sukunimet.