Millainen on Ahvenanmaan asema NATO:ssa?

Kysytty

Millainen on Ahvenanmaan asema NATO:ssa?

Vastaus

Vastattu

Ahvenanmaa on kansainvälisten sopimusten perusteella demilitarisoitu, eli sotilaallinen läsnäolo maakunnassa ei ole sallittua ja saaria ei saa linnoittaa. Jos Ahvenanmaahan kohdistuu sotilaallinen uhka, Suomella on velvollisuus puolustaa saaria:

1/1922 - Valtiosopimukset - FINLEX ®

24/1940 - Valtiosopimukset - FINLEX ®

Ahvenanmaan erityisasema - Ulkoministeriö (um.fi)

Jukka Tarkan uudehkossa teoksessa Ahvenanmaan aseman sopimustaustaa avataan tarkemmin:

Tarkka, J. (2020). Ahvenanmaa: Itämeren voimapolitiikan pelinappula. Docendo.

Suomen Nato-jäsenyys ei suoranaisesti vaikuta Ahvenanmaan asemaan. Aihe on herättänyt paljon keskustelua viime aikoina:

Demilitarisoitu Ahvenanmaa ei ole nykyaikaa, sanoo kansanedustaja - Politiikka | HS.fi

Demilitarisoitu Ahvenanmaa on nyt Nato-aluetta: Mitä sille pitäisi tehdä? Tätä mieltä on Pekka Toveri (iltalehti.fi)

Mitä nyt, Ahvenanmaa? 4 asiaa, joita Nato-Suomen pitää pohtia - Politiikka - Ilta-Sanomat (is.fi)

Ahvenanmaasta käyty Naton kanssa tiedonvaihtoa (iltalehti.fi)