Millainen kertoja Liisan seikkailut ihmemaassa on? suomentanut Anni Swan 1906.

Kysytty

Millainen kertoja Liisan seikkailut ihmemaassa on?, suomentanut Anni Swan 1906.

Vastaus

Vastattu

Liisan seikkailut ihmemaassa on melkoisen tutkittu teos. Lotta Leppälä analysoi kertojaa maisterintutkielmassaan 2019 näin:"Analyysi kohdistuu teoksessa kuvattaviin vuorovaikutustilanteisiin, joissa on mukana päähenkilö Alice ja yksi tai useampi ihmemaassa asuva henkilöhahmo. Kaunokirjallisuudessa vuorovaikutusta kuvataan perinteisesti dialogin keinoin, eikä Alicen seikkailut ihmemaassa ole tästä poikkeus. Dialogin piiriin lasketaan henkilöhahmojen puheen suora esitys, joka usein typografisin keinoin erotetaan muusta tekstistä, mutta myös muu siihen liittyvä kerronta, jonka kautta kertoja voi tarjota lisätietoa esimerkiksi puhujan äänensävystä, mielentilasta tai muista toiminnoista (Nykänen & Koivisto 2013: 11–12). Tässä teoksessa tarinan tapahtumia katsotaan Alicen näkökulmasta; hän on tarinan fokalisoitu, jonka toimia ja sisäisiä tiloja ulkoisena fokalisoijana toimiva kertoja kuvaa (ks. Rimmon-Kenan 1991: 96–98). Fokalisoinnilla tarkoitetaan kerronnan perspektiiviä eli sitä, kenen kautta kertojan välittämät tapahtumat ja tilat nähdään (Rimmon-Kenan 1991: 92–93, ks. myös Tieteen termipankki 2014). Teoksen kertojalla on näkymä Alicen ajatuksiin ja tunteisiin, joita se pystyy välittämään lukijalle sen lisäksi, että välittää myös jonkin verran nonverbaliikkaa ja muuta kielenulkoista tietoa sekä ulkoisia havaintoja muiden henkilöhahmojen tunteista ja mahdollisista intentioista. Analyysin kannalta relevanttia tietoa on siis sekä henkilöhahmojen varsinaisissa puheenvuoroissa että niiden lomaan sijoittuvassa kerronnassa." sekä "Kertoja voi myös valinnoillaan tarjota mahdollisuuden ulottaa tarkastelu kielenulkoisiin vuorovaikutuksen piirteisiin: esimerkiksi puheenvuorojen johtolauseissa voi olla vihjeitä vaikkapa nonverbaliikasta tai puheen sävystä (ks. Thomas 2012: 79). Alicen seikkailut ihmemaassa -teoksen kertoja toimii juuri näin. Se pystyy tuomaan omalla toiminnallaan lukijalle lisätietoa henkilöhahmojen kielenulkoisesta viestinnästä ja tekemään havaintoja esimerkiksi tunnetiloja kuvaavista ilmeistä ja eleistä. Alicen ajatuksiin ja tunteisiin kertojalla on suora pääsy, joten hänestä lukija saa kertojan ansiosta enemmän tietoa kuin teoksen muut henkilöhahmot." Linkki tutkielmaan ”Kaiken tähän mennessä sanomani saat minulta lahjaksi”: henkilöhahmojen vuorovaikutus ja roolit Alicen seikkailut ihmemaassa -teoksessa

Hänen mukaansa teoksessa on siis tarinan ulkopuolinen, kolmannen persoonan kertoja, jolla on kuitenkin näkymä Liisan ajatuksiin ja tunteisiin.

Wikipedia ja Tieteen termipankki nimeävät erilaisia kertojia