Millä tavalla ihminen saa jäykkäkouristuksen eli tetanuksen?Annetaanko sitä vastaan rokotetta lapsena?

Kysytty

Millä tavalla ihminen saa jäykkäkouristuksen eli tetanuksen?Annetaanko sitä vastaan rokotetta lapsena?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen mukaan jäykkäkouristuksen aiheuttaa Clostridium tetani -bakteerin erittämä myrkky. Bakteeria esiintyy paljon eläinten suolistossa ja maaperässä, erityisesti viljelymaassa. Tartunnan voi saada esimerkiksi maaperästä haavan, ihorikon tai eläimen pureman kautta, esimerkiksi polkupyöräillessä tulleesta haavasta, ruosteiseen naulaan astumisesta, puutarhatöissä tulleesta nirhamasta tai kukkaruukun särkymisestä sisätiloissa.

Suomessa lapsille annetaan kolme rokotetta, joihin sisältyy suojaa jäykkäkouristusta vastaan. Rokotussuojan ylläpitämiseksi aikuisiälläkin tarvitaan tehosterokotteita. Lisäksi tapaturmatilanteissa voi tehosterokote olla tarpeen, jos jäykkäkouristuksen riski on suuri ja tehosterokotuksesta on kulunut yli kymmenen vuotta.