Millä laitteella painettiin 1950-luvulla kirjoja, joissa on kyrillisiä ja latinalaisia kirjaimia? Hyväksyikö amerikkalainen kustantamo kirjojen…

Kysytty

Millä laitteella painettiin 1950-luvulla kirjoja, joissa on kyrillisiä ja latinalaisia kirjaimia? Hyväksyikö amerikkalainen kustantamo kirjojen käsikirjoitukset vain koneella kirjoitettuna? Esimerkiksi Lolitan venäjänkielinen versio on kirjoitettu 1955, ja se sisältää venäjää, englantia ja ranskaa. Ihmettelen miten hän on onnistunut saamaan kaikki fontit toimimaan teoksessa.

Vastaus

Vastattu

Vladimir Nabakovin teos Lolita ilmestyi v. 1955 englanniksi ranskalaisen Olympia Press kustantamon julkaisemana. Nabakov käänsi teoksen itse venäjäksi (käännöstyö alkoi v. 1963). Sitä ennen teos julkaistiin mm. italiaksi ja ranskaksi. (Ks. Chronology of Nabokov's Life and Main Works | The Nabokovian) Myös Ville Hänninen on käsitellyt teosta Lolita kirjassaan "Erotiikan taitajia". Hänninen (2013) toteaa Lolitan julkaistun aluksi ainoastaan muutamissa Euroopan maissa ja, että julkaisua seuranneen kohun vuoksi Nabakovin amerikkalainen kustantaja oli kehottanut Nabakovia tuhoamaan kaikki kirjan jäljennöksetkin.

Kirjapainotaidon historiaa esittelevässä teoksessaan Lars-Erik Gardberg (2011) toteaa vuoden 1964 olleen tietokoneladonnan läpimurtovuosi. Turun Sanomat oli ensimmäinen eurooppalainen painotalo, joka julkaisi tietokoneella tavutettua tekstiä 9.8.1964. 1950-luvulla oli käytössä ns. valoladontatekniikka. Gardberg (2011) toteaa valoladontakoneiden muistuttaneen kuumalatomakoneita, mutta niiden toimintaan oli liitetty valokuvausprosessi. Prosessi perustui matriisien sisään upotettujen kirjasimien negatiiveihin. Rivien suunnittelu tapahtui edelleen mekaanisesti.

Viitaten Nabokovin teoksen eri kieliversioiden syntyajankohtiin sekä 1950 -luvun painotekniikkaan painos, johon kysymyksessä viitataan, lienee myöhäisempää perua.

Lähteet:
Gardberg, L-E. (2011). Savitaulusta laseriin: kirjapaintotaidon historia. Otavan Kirjapaino Oy, Keuruu.
Hänninen, V. (2013). Erotiikan taitajia. Hansaprint, Vantaa.
Kansainvälisen Vladimir Nabokov yhteisön www-sivut: Welcome | The Nabokovian