Miljonääri-Jussin esikuva oli Miljonääri-Joe, Oliko jokin sellainen amerikkalainen aiempi ohjelma, jossa oikeasi hyväosaiselle miehelle etsittiin naista ja…

Kysytty

Miljonääri-Jussin esikuva oli Miljonääri-Joe, Oliko jokin sellainen amerikkalainen aiempi ohjelma, jossa oikeasi hyväosaiselle miehelle etsittiin naista ja jonka väitetiin Miljonääri-Jussin naisille olevan ohjelman esikuva?

Vastaus

Vastattu

Miljonääri-Jussin taustoja avataan muun muassa Jorma Sairasen muistelmateoksessa "Daddy Cool: kolme vuosikymmentä televisiomaailman huipulla".

Ainakaan tässä yhteydessä ei ole mitään mainintaa siitä, että osallistujille olisi kerrottu jostakin aiemmasta vastaavan kaltaisesta ohjelmasta. Suomalaisen version esikuvana oli tosiaan amerikkalaissarja "Joe Millionaire", mutta tämä haluttiin pitää nimenomaan salassa osallistujilta, jottei vastaava huijaus paljastuisi. Sairasen mukaan tämä oli vielä kuvausvuonna 2003 mahdollista, jolloin esimerkiksi nykyisen kaltainen sosiaalinen media ei ollut vielä tuomassa viihdeilmiöitä välittömästi tietoon ympäri maailman.

Myös esimerkiksi Apu-lehden artikkelissa "Kerubi hurmaa naisia" helmikuussa 2004 mainitaan vain, että osallistujille kerrottiin miljonäärin etsivän vaimoehdokasta. Koska kukaan osallistujista ei tiennyt mitään Miljonääri-Joesta, he päättelivät lopulta, että kysymyksessä on Suomessakin pyörinyt Unelmien poikamies-formaattiin perustuva sarja.