Miksiköhän Kaapo-nimisen lastenohjelman 4-vuotias päähenkilö Kaapo on kalju?

Kysytty

Miksiköhän Kaapo-nimisen lastenohjelman 4-vuotias päähenkilö Kaapo on kalju?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Televisiossa esiintyvän lasten animaation Kaapo-hahmo on Christine L’Heureuxin kirjoittamista ja Hélène Desputeauxin kuvittamista kirjoista lähtöisin oleva poika (ransk. Caillou). Kaapo on Wikipedian mukaan kalju, koska ranskan caillou-sana tarkoittaa kiveä tai kaljua päätä, joista jälkimmäinen on ollut todennäköisemmin kirjailijan tarkoitus. Tarkistin asian useasta sanakirjasta, mutten löytänyt ainuttakaan käännöstä, jonka mukaan 'caillou' tarkoittaisi kaljua. Sen sijaan löysin yhden suomi-ranska-suomi –sanakirjan, jonka mukaan 'caillou' voisi kivi-sanan lisäksi tarkoittaa arkikielessä tavattavaa sanaa ’pääkoppa’.

Lisäksi Wikipediassa sanotaan, että Kaapon kaljuus on selitetty myös siten, että alkuperäisteoksissa Kaapo on televisiossa esitettävän animaation nelivuotiasta Kaapo-hahmoa paljon nuorempi, eikä hänelle ole vielä ehtinyt kasvaa hiuksia.

Kaapo-kirjojen kustantajan (Chouette Publishing) internet-sivuilla Kaapon kaljuuden syyksi kuitenkin kerrotaan yksinkertaisesti se, että hän edustaa kaikkia lapsia. Kaaposta on haluttu tehdä universaali hahmo, jotta jokainen lapsi voisi samastua häneen. Kustantajan sivustolla todetaan, että Kaapon erilaisuus voi auttaa lapsia ymmärtämään, että on ihan normaalia olla erilainen.

Wikipedia-linkki: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kaapo_(animaatiosarja)

Chouette Publishing: http://www.chouette-publishing.com/why-caillou-bald

35 ääntä

Kommentit

Syynä saatta minun tiedon mukaan oikeasti olla syöpä koska kaapo on kaapon vanhempien muistoksi tekemä animaatio sarja niiden neljä vuotiaana syöpään kuolleeseen kaapo lapseen.

Eikö Kaapon kaljuus joissain teorioissa ole että oikea Kaapo olisi saanut syövän