Miksikä kutsutaan "laatikkoa" johon painetaan sisään mäntä, joka laukaisee räjähteen? Aku Ankassa TNT:tä (dynamiittia) tai vastaavia räjähteitä räjäytetään…

Kysytty

Miksikä kutsutaan "laatikkoa" johon painetaan sisään mäntä, joka laukaisee räjähteen?

Aku Ankassa TNT:tä (dynamiittia) tai vastaavia räjähteitä räjäytetään eräänlaisella kaukolaukaisimella, joita on käsittääkseni aiemmin oikeastikin käytetty räjäytystyömailla.

Tämä kaukolaukaisin muistuttaa pienehköä laatikkoa, ja sen päällä on t-mallinen mäntä, oletan. Mäntä painetaan sisään, ja se kai sytyttää jonkinlaisen nallin, joka sitten saa räjähteen laukeamaan. En tiedä lähteekö laatikosta räjähteeseen johto vai jonkinlainen sytytyslanka.

Vastaus

Vastattu

Pioneerialan asiantuntija kertoi kyseessä olevan sähkösytytyskoje. Klassisissa malleissa sähkövaraus saadaan aikaan kampea pyörittämällä ja sitten painetaan nappia (tai näissä tosi old-school -laitteissa painetaan laukaisukampi pohjaan).

Laitteesta löytyy useita mainintoja Kansalliskirjaston digitoimista historiallisista sanoma- ja aikakauslehdistä. Kuvaa en valitettavasti löytänyt, mutta laitteen käyttöä on kuvaillut esim. pioneerivänr. Saarinen Rajan turva -lehdessä vuonna 1929:

"Odotamme vain, käsi sähkösytytyskojeen avaimessa, suojaisessa paikassamme kaikessa rauhassa, kunnes kaikki omat joukkomme ovat ehtineet omalle rannallemme ja yhä vain vaanimme hetkeä, jolloin viholliset marssivat sillalle ja sitten hirveä räjähdys, valtavat määrät hirsiä, lautoja j.n.e. ilmassa ja siltaa ja sillä olleita vihollisia ei enää ole."

Lähde:

Rajan turva : Sortavalan suojeluskuntapiirin äänenkannattaja, 01.04.1929, nro 4, s. 14-16
https://digi.kansalliskirjasto.fi/aikakausi/binding/1108449/articles/79…
Kansalliskirjaston digitaaliset aineistot

2 ääntä

Kommentit

Putte Possu ja Kelju K. Kojotti käyttivät juuri sitä versiota, joka on rakennettu hienoon puulaatikkoon. Väiski Vemmelsäärellä on kuulemma ollut sellainen käytössään Yhdysvalloissa jo 1920-luvulla.
Jos haluatte siitä kuvia, niitä löytyy netistä hakusanoilla Blasting Machine (New York" tai Detonator Plunger jne. Aparaatilla ja sen osilla on englanniksikin monta nimeä.
https://www.antiquesnavigator.com/d-2936156/antique-dynamite-blasting-m…
Linkin takaa löytyvällä sivulla näkyy puulootan sisuksetkin.