Miksi Ylen ohjelmien tekstityksissä jotkut kirjaimet korvataan toisilla tai erikoismerkeillä, simerkiksi Q - O tai G, E - £, I - /, ü - ii? Kaupalliset kanavat…

Kysytty

Miksi Ylen ohjelmien tekstityksissä jotkut kirjaimet korvataan toisilla tai erikoismerkeillä, simerkiksi Q - O tai G, E - £, I - /, ü - ii? Kaupalliset kanavat ja me kaikki muut jatkamme perinteisellä linjalla.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yleisradion tekstityksiä ei ole poltettu kiinni kuvaan, vaan ne lähetetään erillisenä signaalina kuvamuodossa, jonka vastaanotin tulkitsee. Jotkin vastaanottimet ja mobiilisovellukset eivät ole pystyneet näyttämään näitä oikein.

Varmistaakseen tekstityksen näkymisen kaikissa sovelluksissa jotkin operaattorit eivät jaa koodattua signaalia sellaisenaan vaan ajavat ensin kuvamuotoisen tekstityssignaalin automaattisen kuvantunnistuksen läpi. Tunnistus on muuttanut kuvamuotoisen tekstityssignaalin tekstimuotoiseksi. Operaattorin kuvantunnistusohjelma saattaa kuitenkin erehtyä kahden toisiaan muistuttavan merkin tunnistuksessa, jolloin jotkin merkit muuttuvat satunnaisesti tai säännönmukaisesti toisiksi. Tällaista ongelmaa on esiintynyt aiemmin ainakin Elisan asiakkailla.

Suurella osalla kaupallisista kanavista tekstitys lähetetään eri muodossa tai teksti poltetaan suoraan kiinni kuvaan.