Miksi vuonna 1993 uudenvuodenpuheen piti pääministeri eikä presidentti?

Kysytty

Miksi vuonna 1993 uudenvuodenpuheen piti pääministeri eikä presidentti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Presidentin asemesta uudenvuoden puheen piti tuolloin pääministeri Esko Aho. Presidentti Mauno Koivisto perusteli muutosta sillä, että hän oli halunnut siirtää tehtäviä pääministerille. Sanomalehdistö oli myös arvostellut hänen uudenvuodenpuheitaan rutiininomaisiksi ja mitäänsanomattomiksi.

Helsingin Sanomat 29.12.1992

Seuraavana vuonna palattiin jälleen normaaliin käytäntöön ja Koivisto piti uudenvuodenpuheen.