Miksi varauksen tekeminen ei onnistu?

Kysytty

Miksi varauksen tekeminen ei onnistu?

Varauksesi

Olet varaamassa Lähikaupan nainen / Sayaka Murata ; suomentanut Raisa Porrasmaa.

Varausta ei voi tehdä, koska nide on saatavilla.

Vastaus

Vastattu

Helmet-haussa (osoitteessa haku.helmet.fi) ei voi toistaiseksi tehdä varauksia ollenkaan.

Perinteisessä Helmet-haussa (osoitteessa luettelo.helmet.fi) uuden varauksen voi tehdä jonoon, jos kaikki kappaleet ovat lainassa tai, jos teos on vasta tilausvaiheessa.

https://kirjtuo1.helmet.fi/

https://kirjtuo1.helmet.fi/search*fin/?searchtype=X&SORT=D&searcharg=l%C3%A4hikaupan+nainen&searchscope=9

https://www.helmet.fi/fi-FI/Tapahtumat_ja_vinkit/Uutispalat/Kirjastoasioinnista_koronavirusepidemian(208997)

1 ääntä

Kommentit

Olisiko liikaa pyydetty, että siinä haku.helmeti.fi -virheellisessä virheilmoituksessa:

"Varausta ei voi tehdä, koska nide on saatavilla."

Voisi olla vaikka linkki sinne, missä sen varauksen VOI tehdä?

"Varausta ei nyt voi tehdä haku.helmet.fi -sivustolla, pahoittelemme.

Osoitteessa luettelo.helmet.fi voi varauksen tehdä jonoon."

Se, että tämän tiedon joutuu etsimään jostain keskustelupalstalta on aika turhaa ajantuhlausta asiakkaille ja varmaan myös kirjastonhoitajille.

Ja kiitos asiakaspalvelijoille, kun kerroitte tämän syyn.

Varauksen tekemisen oli tarkoitus onnistua tavanomaisella tavalla ja kun virhe on havaittu, ei ole ilmeisesti ehditty saada virheilmoitukseen uutta tekstiä. On myös mahdollista, että kirjastojärjestelmän tekstejä ei pystytä muuttamaan kirjastossa lainkaan itse. Kuitenkin nyt testasin varausta ja se onnistui, joten vaikuttaisi siltä, että ongelma olisi saatu hoidettua. Helmet-palautteet olisi kuitenkin parasta lähettää Helmet-palautteeseen, https://www.helmet.fi/fi-FI/Palaute(3938)

Sen verran voisi lieventää tuota tiedon löytymistä jostain keskustelupalstalta, että tässä on kyse valtakunnallisesta Kysy kirjastonhoitajalta -palvelusta, jossa kirjaston työntekijät vastaavat asiakkaiden kysymyksiin (sekä vastausten kommentoinnista). On tietysti selvä, että tieto kaikista virhetilanteista pitää olla siellä, jossa virhe esiintyy, mutta ei tämä meidän palvelummekaan ihan väärä paikka ole tiedon löytymiselle.

Kysy kirjastonhoitajalta -palvelun toimitus