Miksi vain suorat, selkeät ja tahalliset rikolliset teot lasketaan rangaistettaviksi? Mitkä ovat vahingossa tapahtuvat teot? Ovatko teot silloin vahinkoja, jos…

Kysytty

Miksi vain suorat, selkeät ja tahalliset rikolliset teot lasketaan rangaistettaviksi? Mitkä ovat vahingossa tapahtuvat teot? Ovatko teot silloin vahinkoja, jos alitajuntaisesti haluaa jotain asiaa ja tietämättään tekee asioita jotka edistävät asian saamista? Olisiko oikeudenmukaista rangaista se henkilö tai taho, joka idean rikokseen antoi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä vastauksia kysymyksiisi:

Tärkeä rikosoikeuden periaate on, että rangaistukseen tuomitaan ainoastaan tahallisesta ja tuottamuksellisesta rikoksesta, ei vahingosta tai huolimattomuudesta. Tämän periaatteen tarkoituksena on kohdistaa vastuu henkilöön, joka on tarkoituksellisesti ja tietoisesti tehnyt väärin.

Jos vahinko on sellainen, että sen aiheuttaja ei ole toiminut tahallisesti tai tuottamuksellisesti, vaan ainoastaan huolimattomasti tai sattuman seurauksena, se ei yleensä täytä rikosoikeudellisen vastuun edellytyksiä, koska sitä ei ole tehty tarkoituksellisesti rikollisena toimintana. Tällaiset teot kuuluvat siviilioikeuden piiriin, jolloin vahingon kärsinyt osapuoli voi vaatia korvausta aiheutuneesta vahingosta.

Ote rikoslaista:

6 § (13.6.2003/515)
Tahallisuus
Tekijä on aiheuttanut tunnusmerkistön mukaisen seurauksen tahallaan, jos hän on tarkoittanut aiheuttaa seurauksen taikka pitänyt seurauksen aiheutumista varmana tai varsin todennäköisenä. Seuraus on aiheutettu tahallaan myös, jos tekijä on pitänyt sitä tarkoittamaansa seuraukseen varmasti liittyvänä.

7 § (13.6.2003/515)
Tuottamus
Tekijän menettely on huolimatonta, jos hän rikkoo olosuhteiden edellyttämää ja häneltä vaadittavaa huolellisuusvelvollisuutta, vaikka hän olisi kyennyt sitä noudattamaan (tuottamus).

Vastaavasti tahallisuus ja tuottamuksellisuus ovat vahingon korvausvastuun peruste.

Ote vahingonkorvauslaista:

2 luku
Vahingon aiheuttajan korvausvastuu
1 §
Joka tahallisesti tai tuottamuksesta aiheuttaa toiselle vahingon, on velvollinen korvaamaan sen, jollei siitä, mitä tässä laissa säädetään, muuta johdu.

Yllytyksestä ja avunannosta rikokseen rikoslaki sanoo puolestaan seuraavaa:

5 § (13.6.2003/515)
Yllytys
Joka tahallaan taivuttaa toisen tahalliseen rikokseen tai sen rangaistavaan yritykseen, tuomitaan yllytyksestä rikokseen kuten tekijä.

6 § (13.6.2003/515)
Avunanto
Joka ennen rikosta tai sen aikana neuvoin, toimin tai muilla tavoin tahallaan auttaa toista tahallisen rikoksen tai sen rangaistavan yrityksen tekemisessä, tuomitaan avunannosta rikokseen saman lainkohdan mukaan kuin tekijä. Rangaistusta määrättäessä sovelletaan kuitenkin, mitä 6 luvun 8 §:n 1 momentin 3 kohdassa sekä 2 ja 4 momentissa säädetään.

Lähteet:

Frände, Dan: Yleinen rikosoikeus. 2012

Rikoslaki 39/1889 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Vahingonkorvauslaki 412/1974 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®