Miksi vaalit voittanut puolue saa valita muut hallitukseen kuuluvat puolueet, onko se demokratiaa?

Kysytty

Miksi vaalit voittanut puolue saa valita muut hallitukseen kuuluvat puolueet, onko se demokratiaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hallituksen eli valtioneuvoston muodostamisesta säädetään perustuslain 61 §:ssä. Sen mukaan "Eduskunta valitsee pääministerin, jonka tasavallan presidentti nimittää tähän tehtävään. Muut ministerit presidentti nimittää pääministeriksi valitun tekemän ehdotuksen mukaisesti. Ennen pääministerin valintaa eduskuntaryhmät neuvottelevat hallitusohjelmasta ja valtioneuvoston kokoonpanosta. Näiden neuvottelujen tuloksen perusteella, kuultuaan eduskunnan puhemiestä presidentti antaa eduskunnalle tiedon pääministeriehdokkaasta. Ehdokas valitaan pääministeriksi, jos eduskunnassa toimitetussa avoimessa äänestyksessä enemmän kuin puolet annetuista äänistä on kannattanut hänen valitsemistaan." Lähde: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/19990731#L5P61

Vuonna 2002 puolueiden eduskuntaryhmät antoivat suosituksen menettelytavasta, jonka mukaan vaalituloksen mukaan suurimman eduskuntaryhmän nimeämä edustaja aloittaa hallitustunnustelut. Menettelystä ovat siis sopineet demokraattisesti valitut edustajat. Vastaava menettely on ollut käytössä näihin päiviin saakka. Suomessa on tapana muodostaa enemmistöhallituksia, eli hallituspuolueiden kansanedustajia on yli puolet aloittavasta eduskunnasta.

On tietenkin mahdollista, ettei suurimman puolueen hallitustunnustelija ja -muodostaja onnistu tehtävässään. Tässä tapauksessa voidaan joutua valitsemaan hallitustunnustelija toisesta puolueesta, mutta näin Suomessa ei nykykäytännön aikana ole käynyt. Esimerkiksi Ruotsissa hallituksen muodostajaa on vaihdettu tällaisessa pattitilanteessa.

Tarkemmin hallituksen muodostamiseen Suomessa voi tutustua Sitran tuoreesta selvityksestä: https://www.sitra.fi/julkaisut/miten-suomeen-muodostetaan-hallitus/

4 ääntä

Kommentit

Paitsi että vaalit voittanut puolue valitsee hallitustunnustelijan, pääministeriksi valitaan aina voittaneen puolueen puheenjohtaja, joka on ensin ollut hallitustunnustelija.
Tämä on iso muutos Kekkosen aikaan, jolloin presidentti nimitti hallitustunnustelijan, eikä tunnustelijasta joka kerta tullut ministeriä ollenkaan.