Miksi vaaleapaahtoisessa kahvissa on enemmän kofeiinia kuin tummapaahtoisessa?

Kysytty

Miksi vaaleapaahtoisessa kahvissa on enemmän kofeiinia kuin tummapaahtoisessa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysyin asiaa Pauligin kuluttajapalvelusta. Helsingin Sanomissa 31.7.2015 julkaistu juttu sisälsi virheellistä tietoa kahvin kofeiinipitoisuuksista. Kahvin paahtoaste ei juurikaan vaikuta sen kofeiinipitoisuuteen, vaan kofeiinipitoisuus riippuu käytetyistä kahvilajikkeista ja niiden sekoitussuhteesta. Arabica-paahto on vaaleampaa ja Robusta tummempaa. Suomessa käytetään paljon vaaleapaahtoista Arabicaa suodatinkahvina. Robustaa käytetään lähinnä espressokahveissa voimakasta suutuntumaa aikaansaamaan. Robusta kofeiinipitoisuus onkin noin kaksi kertaa suurempi kuin Arabican.

Kahvijuomien kofeiinipitoisuudet vaihtelevat, pieni kuppi espressoa on todella kofeiinipitoista:

Kupillisessa suodatinkahvia (1,25 dl): 90 – 110 mg Kupillisessa pannukahvia (1,25 dl): 70 – 90 mg Kupillisessa espressoa (0, 3 dl): 80 – 90 mg Kupillisessa cappuccinoa: 80 – 90 mg Lasillisessa lattea: 80 – 90 mg Kupillisessa pikakahvia (1,25 dl): 30 – 90 mg