Miksi tässä uudessa kirjastosovelluksessa evätään käyttö ulkosuomalaisille ja kenelle päättäjälle voisi valittaa asiasta? Minulla on Suomessa tukiosoite…

Kysytty

Hei,
miksi tässä uudessa kirjastosovelluksessa evätään käyttö ulkosuomalaisille ja kenelle päättäjälle voisi valittaa asiasta?
Minulla on Suomessa tukiosoite.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tämä harmillinen käytäntö liittyy kustannusten jakamiseen E-kirjastoon liittyneiden kuntien kesken. "Voiko E-kirjastoa käyttää ulkomailla? Mikäli kotikuntasi on Suomessa ja E-kirjasto on käytössä kotikunnassasi, voit käyttää palvelua myös ulkomaan matkojen aikana. Mikäli muutat pysyvästi ulkomaille, palvelu ei ole käytettävissä." Käyttäjän pitää siis olla kirjoilla soveliaassa kunnassa. Välitän palautteesi Kansalliskirjastolle. Voit myös laittaa palautetta E-kirjaston somessa: E-kirjasto | Facebook ja E-kirjasto (@ekirjasto) • Instagram-kuvat ja -videot

Kansalliskirjasto vastaa näin: "Kirjastopalvelut rahoitetaan kunnallisveroilla, ja tämän vuoksi ulkosuomalaiset eivät pysty käyttämään palvelua, sillä he eivät maksa kuntaveroa. Aivan kuten he eivät ole oikeutettu julkiseen terveydenhuoltoon eikä muihinkaan kuntien ylläpitämiin julkisiin palveluihin."