Miksi Tapiolan kirjastossa on melkein aina koira sisällä jollakulla asiakkaalla, joka ei ole näkövammainen tai muuten apukoirasta ei ole kyse? Miten minun ja…

Kysytty

Miksi Tapiolan kirjastossa on melkein aina koira sisällä jollakulla asiakkaalla, joka ei ole näkövammainen tai muuten apukoirasta ei ole kyse? Miten minun ja allergisen lukuintoisen tyttäreni sekä kaikkien muiden allergisten ja astmaatikkojen turvallinen asiointi lähikirjastossa taataan? Voisitteko ottaa käyttöön edes rajoituksia koirien (ja muidenkin eläinten) tuomiseen sisälle esim alueet/ajankohdat?

Vastaus

Vastattu

Eduskunnan oikeusasiamies on käsitellyt koirien tuomista kirjastoon ratkaisussaan Dnro 4595/4/15, joka löytyy täältä: https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/4595/2015

Espoon kirjastopalvelut noudattaa kyseisen päätöksen linjauksia toiminnassaan.

Voitte olla yhteydessä kirjastoihin ja tiedustella, missä kirjastoissa ja milloin olisi aikoja, jolloin koiria ei paikalla olisi. Esimerkiksi ostoskeskusten yhteydessä sijaitsevissa kirjastoissa, esimerkiksi Iso Omenan kirjastossa, on harvemmin koiria. Eri kirjastojen yhteystiedot löydätte helmet.fi -sivustolta.

Tapahtumiin, ja muissakin palveluissa, suljettuihin tiloihin on mahdollista tulla vain kun kyseessä on opas- tai palvelukoira.

Espoossa on tiettyinä ennalta ilmoitettuina aikoina mm. lukukoiria paikalla kirjastoissa.