Miksi Suomessa savukkeita saa myydä muttei nuuskaa?

Kysytty

Miksi Suomessa savukkeita saa myydä muttei nuuskaa?

Vastaus

Vastattu

Jos tupakka keksittäisiin nyt, niin se ei saisi myyntilupaa enää missään päin maailmaa vakavien terveyshaittojensa vuoksi. Kun nämä terveyshaitat nykyään laajasti tunnistetaan, pyritäänkin tupakointia monin keinoin rajoittamaan. Nuuskan kohdalla tilanne on hieman toinen. Sen käyttö ei ole ensinnäkään niin laajamittaista kuin tupakan, joten sen myynnin ja käytön rajoittamiseen on ollut paikallisesti helpompi puuttua. Toisekseen on muistettava myös tupakkateollisuuden suuri työllistävä vaikutus. Lainsäädäntötyössä tasapainoillaan aina haittojen ja hyötyjen ristipaineessa. Todennäköisesti tupakoinnin rajoitustoimet aikojen kuluessa tulevat lähenemään nuuskan myynti- ja käyttökieltoja ennemmin kuin päinvastoin.

Nuuskan myynti kiellettiin vuonna 1992 kaikissa EU-maissa WHO:n suositusten perusteella. Vuonna 1995 Unioniin liittyessään Ruotsi sai kuitenkin erivapauden pitää nuuska markkinoillaan. Lupa edellyttää, että Ruotsi sitoutuu estämään tuotteidensa myynnin muihin EU-maihin. (https://fi.wikipedia.org/wiki/Nuuska)

0 ääntä

Kommentit

Onko havaintoja siitä, miten Ruotsi estää tuotteidensa myynnin itärajansa takaiseen EU-maahan?

Miten on mahdollista sitten, että Tallinnasta voi ostaa nuuskaa?