Miksi Sibeliuiksen sävellys ja jokunen muukin asia on saanut nimekseen Finlandia?

Kysytty

Miksi Sibeliuiksen sävellys ja jokunen muukin asia on saanut nimekseen Finlandia? Siis mikä on sen ia-lopun alkuperä Finland-sanan perässä?

Vastaus

Vastattu

Finlandia ja Finnia ovat Suomen latinankielisiä nimiä. Finlandia-muotoa käytetään myös esim. italian ja espanjan kielissä Suomen niminä.

Ks. esim. https://www.sanakirja.org/search.php?id=12234

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

"ia-loppu" ei ole lainkaan erikoisuus latinankielisissä maantieteellisissä nimissä, joista se on siirtynyt monesti muihinkin latinan sukuisiin kieliin, kuten italiaan ja espanjaan.

Finlandia-/Finnia-nimisen maan naapuristossa: Suecia, Norvegia, Dania, Islandia; Estonia, Lettonia, Lituania; Russia
Muualla Euroopassa esimerkiksi Austria, Bulgaria, Francia, Germania, Hungaria, Irlandia, Italia, Moldavia, Polonia, Romania, Slovacia, Slovenia.

(Latinan alkeiden oppikirja; englannin kielen perusopinnot; Wikipedia)