Miksi sepelkyyhkyä kutsutaan myös puluksi?

Kysytty

Miksi sepelkyyhkyä kutsutaan myös puluksi?
Mistä tuo nimi pulu juontaa?
Onko muita lintuja joilla on jokin toinen kutsumanimi?

Vastaus

Vastattu

Sepelkyyhky on kyllä pulun näköinen, mutta eri laji.

Luontoportti kertoo pulusta näin: "Kaupunkien kesykyyhky eli pulu on kehittynyt kalliokyyhkystä (C. livia), joka on alkuperältään eteläeurooppalainen kyyhkylaji. Lajin ulkonäkö vaihtelee suuresti. Kalliokyyhkysmäisten pulujen erottaminen uuttukyyhkystä voi olla hankalaa. Kesykyyhkyllä on siivellä kaksi mustaa poikkijuovaa, sen yläperä on valkoinen ja siiven alapinta on vaalea. Koivet ovat punertavat, nokka on harmaa ja tyviosalta vaihtelevasti valkoinen. Silmän värikalvo on oranssinpunainen." Linkki sivustolle.

Luva.fi sivustolla on hyvät kuvat eri kyyhkylajeista. Linkki sivustolle.

Pulu-nimen arvellaan tulevan linnun pulputtavasta ääntelystä, mutta se on kiistanalainen selitys. Pulu nimen alkuperää voisi kysyä vielä Kotimaisten kielten keskuksesta.

Eri linnuilla on runsaasti kutsumanimiä sen virallisen lisäksi. Kielikellossa on julkaistu juttu Rakkaiden lintujen monet nimet. Linkki sivustolle.

Kannattaa katsastaa myös Kaisa Häkkisen kirja Linnun nimi. (2004) Linkki Matti Larjavaaran arvostelu kirjasta Virittäjä lehdessä.

Eero Ojasen kirjassa Suomen myyttiset linnut (2015) kerrotaan lintujen nimityksistä ja lintuihin liittyvistä uskomuksista. Linkki Maarit Piri-Lahden juttuun kirjasta.