Miksi sähkön siirtohinnatkin ovat kohonneet? Eihän kalliin sähkön siirtäminen ole yhtään sen kalliimpaa, kuin halvan.

Kysytty

Miksi sähkön siirtohinnatkin ovat kohonneet? Eihän kalliin sähkön siirtäminen ole yhtään sen kalliimpaa, kuin halvan.

Vastaus

Vastattu

Sähkön hinnoittelu on kovin hämmentävää ja sekavaa ja tämäkin on melko epäselvä asia. Meiltä kirjastosta ei löytynyt tähän selitystä emmekä löytäneet täältä Energiavirastostakaan selitystä. Energiavirasto valvoo sähkön hinnoittelua, joten sieltä asiasta kannattaa tiedustella, jollei oma sähköyhtiö vastaa tiedusteluihin.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

EU:ssa ei vasen käsi tiedä mitä oikea tekee. Siellä on jo päätetty toimenpiteistä kalliin sähkön vuoksi ja ylärajaksikin 18 c/kwh, mutta jostain syystä täällä Suomessa asiasta ei ole puhuta, vaan jahkaillaan vain. Kukaan päättäjistä ei ilmeisesti lue näitä EU: tiedotteita: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TX/PDF/?uri=CELEX:32022R1854…

Asia on yksinkertainen: Perustuu ahneuteen.

Esa on oikeassa. Ahneus on tässä kyseessä. Sähköyhtiöillä on loistavat katteet. Nyt esim sähkön siirtohinta on tippunut, mutta kun vertailee kotimaisia sopimuksia, niin ei edes
halvin tämänhetkinen sähkösopimus ole edullisempi kuin syksyllä.

Energiakriisi johtuu paitsi Ukrainan sodasta, myös poliitikkojen virhearvioinnista ja vääristä päätöksistä edellisen vuosikymmenen aikana. Vaalit tulossa, mutta muuttuuko mikään? En usko. - Ari