Miksi rantakäärmeet tulevat asuntoon sisälle avonaisesta ovesta?

Kysytty

Miksi rantakäärmeet tulevat asuntoon sisälle avonaisesta ovesta?

Vastaus

Vastattu

Vantaan Sanomissa on esimerkiksi tästä tietoa: https://www.vantaansanomat.fi/paikalliset/4703664

Sanna-Kaisa Kanerva

Matelijoihin erikoistunut biologi Jarmo Saarikivi osaa antaa kolme syytä sille, miksi käärmeet yhtäkkiä pyrkivät asuntoihin sisälle. Yksi syy on lämpimät kelit.

”Käärmeet saattavat päätyä sisälle myös erilaisten tuoksujen perässä, etsiessään sopivaa ravintoa. Kolmas mahdollinen syy on uteliaisuus.

– Varsinkin nuoret yksilöt usein seikkailevat, Saarikivi kertoo.”

Yleisimmin kyseessä on siis vahinko, tai kissa on tuonut käärmeen sisälle. Joskus käärmeet päätyvät asuntoon tai mökkiin myös jyrsijöiden perässä.

Käärmeen voi siirtää itse ulos, kun on suojautunut: Tarvitsee vain olla paksut hanskat, ämpäri ja harava. Niillä saa käärmeen siirrettyä ihan turvallisesti, Saarikivi neuvoo.

Lisää tietoa käärmeiden käsittelystä löytyy myös esim. artikkelista: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/toimi-nain-jos-kaarme-tulee-sisalle…