Miksi puserrusliitosta sanotaan helmiliitokseksi?

Kysytty

Miksi puserrusliitosta sanotaan helmiliitokseksi?

Vastaus

Vastattu

Liitoksessa käytettävää pientä "rinkulaa" sanotaan helmeksi, ks. esim. Motonetin verkkosivut.

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Aikaisemmin käytettiin nimitystä helmiliitos ja helmiliitin ihan normaalisti. Nyttemmin, kun on tullut nuo kupariset o-renkaalla varustetut puristusliittimet, jotka puristetaan erityisen puristimen avulla paikoilleen, niin samalla on alettu käyttää puserrusliitos-nimitystä noista vanhoista helmiliittimistä. Aikaisemmin oli vain kuparisia juotettavia liittimiä ja vähemmän osaaville noita helppoja helmiliittimiä. Nyt kun ei enää juotostaitoisia ole, niin käytetään niiden tilalla puristusliittimiä ja helmiliittimetkin ovat jäämässä pitkälti historiaan.