Miksi oikeakätisyys on vasenkätisyyttä yleisempää?

Kysytty

Miksi oikeakätisyys on vasenkätisyyttä yleisempää?

Vastaus

Vastattu

Vasenkätisyydestä on vain vähän tutkittua tietoa, eivätkä kaikki vasenkätisetkään ole umpivasureita vaan itse asiassa molempikätisiä.  Vasenkätisyys on useamman geenin ja muun tekijän summa, esim. sikiökehityksen ja synnytyksen aikaiset tapahtumat voivat vaikuttaa tähän. (Lähde: Helsingin Sanomat 21.3.2016, haastateltavana Helsingin yliopiston neurotieteen tutkimuskeskuksen johtaja, professori Eero Castren)

https://www.hs.fi/tiede/art-2000002891953.html

Varsinaista syytä vasenkätisten vähyyteen ei löytynyt.

2 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Artikkelin https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2063575/ mukaan myöskin simpanssit ja bonobot (joita Suomessa käsittämättömästi nimitetään Kongon simpansseiksi vaikka bonobot eivät ole simpansseja) ovat enemmän oikea- kuin vasenkätisiä. Näiden lajien oikeakätisyys ei kuitenkaan ole yhtä yleinen kuin ihmisillä. Gorilloilla ja orangeilla ei ole todettu että jokin kätisyys vallitsisi populaatiotasolla.