Miksi niin monet ihmiset kyselevät asioita keskustelupalstoilla, vaikka ei ole yhtään varmaa, että sieltä saa oikeaa tietoa? Kuka tahansahan voi vastata niihin…

Kysytty

Miksi niin monet ihmiset kyselevät asioita keskustelupalstoilla, vaikka ei ole yhtään varmaa, että sieltä saa oikeaa tietoa? Kuka tahansahan voi vastata niihin ja antaa tahallaan virheellistä tietoa asiasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On järkevää suhtautua kriittisesti kaikkeen, mitä vapailla foorumeilla kirjoitetaan ja vastataan. Sehän on molemmin puolin vapaaehtoista viestintää, jossa kukaan ei voi antaa mitään lupauksia faktoista tai edes pyrkimisestä niihin.

Uskoisin, että kysymys on psykologisesta nojautumisesta joukkovoimaan. Aivan samalla lailla kuin missä tahansa porukassa saatetaan heittää kysymys ilmaan ja toivoa, että joku tietää asiasta enemmän kuin itse. Usein se toimiikin, jos porukan ihmisillä on erilainen kokemustausta ja tietämys.

Mutta sekin on ymmärrettävä, että on kysymyksiä, joihin ei ole olemassa vastausta tai sen saaminen edellyttäisi valtavan määrän työtä. Myös Kysy kirjastonhoitajalta -palveluun tulee tällaisia kysymyksiä varsin usein. Vielä tärkeämpää on ymmärtää ja hyväksyä, ettei kenenkään vastauksiin kannata sokeasti luottaa. On aina hyvä varmistaa jostain toisesta lähteestä, jos sellainen on tarjolla. Sekin, joka pyrkii vastaamaan totuudenmukaisesti, voi erehtyä tai häneltä voi jokin olennainen asia huomaamatta.

Kaikesta huolimatta on ihan tilastollisesti todennäköisempää löytää totuudenmukainen vastaus kysymykseen, joka esitetään isolle joukolle ihmisiä kuin vain yhdelle. Jos asiantuntija on käytettävissä, kannattaa aloittaa hänestä, mutta kun yleensä ei ole, ei joukkovoimaan turvautuminen mikään huono vaihtoehto ole. Kunhan muistaa pysyä kriittisenä loppuun asti. Sama periaate soveltuu ihmisten väliseen kommunikaatioon tietysti yleisemminkin.

Heikki Poroila