Miksi maamme kaakkoisosaa kutsutaan nimellä Vanha Suomi?

Kysytty

Miksi maamme kaakkoisosaa kutsutaan nimellä Vanha Suomi?

Vastaus

Vastattu

Nimitys "Vanha Suomi" viittaa Venäjään Uudenkaupungin rauhassa 1721 ja Turun rauhassa 1743 liitettyihin Suomen kaakkoisiin osiin. Kun ne liitettiin muuhun Suomeen vuonna 1812, ne olivat ikään kuin "vanhaa" Suomea suhteessa "uuteen", Venäjään 1809 liitettyyn Suomeen.

Lähde:
Kaisu-Maija Nenonen & Ilkka Teerijoki, Historian suursanakirja