Miksi maailmankaikkeudessa jokseenkin kaikki päätyy pyörimisliikkeeseen?

Kysytty

Miksi maailmankaikkeudessa jokseenkin kaikki päätyvät pyörimisliikkeeseen? Siis planeetan ”aurinkokunnissa”, tähdet galakseissa.

Usein todetaan, että avaruudessa mikään ei pysäytä liikettä. Se ei ole kysymykseni.

Miksi ne päätyvät juuri pyörimään?

Vastaus

Vastattu

Kun esimerkiksi planeetta syntyy, on todennäköistä, että siihen kohdistuu voimia, jotka saavat siinä aikaan pyörimisliikettä — samoin jalkapallon potkaisemisen yhteydessä on todennäköistä, että potkaistu pallo pyörii ainakin hieman akselinsa ympäri, sillä potku kohdistuu vain harvoin kohtaan, joka ei saa aikaan minkäänlaista pyörimistä. Tällaisten voimien johdosta planeetta alkaa pyörimään akselinsa ympäri, ja kuten kysymyksessä mainitaankin, niin kappaleet jatkavat alkaneessa liikkeessä niin kauan, että jokin voima vaikuttaa niihin, eikä avaruudessa ole planeetan alkaneen pyörimisliikkeen pysäyttäviä voimia.

Pohjimmiltaan kyse on siis siitä, että olisi hyvin epätodennäköistä, että planeettaan ei olisi sen syntyessä kohdistunut voimia, jotka saavat aikaan pyörimisliikettä.

George Spagna (2014): "Why and how do planets rotate?". Scientific American. https://www.scientificamerican.com/article/why-and-how-do-planets-ro/

Katie Bo Williams (2015): "Why Do Planets Rotate?" Discover Magazine. https://www.discovermagazine.com/the-sciences/why-do-planets-rotate