Miksi lentokoneiden turvallisuusmääräykset ja -tarkistukset ovat vaativampia kuin muun julkisen liikenteen? Terrorismipelon pitäisi tilastojen valossa kohdentua juna- ja bussiliikenteeseen, mutta luonnollisestikaan samanlaisiin turvatoimiin ei voida resurssisyistä ryhtyä. Johtuvatko perusteelliset turvatarkastukset lentoliikenteeseen kohdistuvasta, turvattomuuden tunnetta aiheuttavasta stigmasta?
Vastaus
TraFi ilmailu ohjaa ja valvoo turvatarkastuksia Suomen lentoasemilla. Säännölliset turvatarkastuksen aloitettiin vuonna 1975, mutta niitä kiristettiin vuoden 2001 syyskuun 11. päivän tapahtumien jälkeen.
http://informationservice.civilaviationauthority.fi/matkustajienturva
Ilmailulain 11. luvussa käsitellään myös turvatarkastustuksiin liittyviä asioita:
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/2005/20051242
Myös muussa liikenteessä tehdään turvatarkastuksia ainakin pistokokeen tyyppisesti. Ainakin Britanniassa on jossakin vaiheessa suunniteltu turvatarkastuksia myös esim. juna-asemille.
Trafin sivuilta löytyy tietoa myös rautateitse ja laivalla matkustamiseen liittyvistä turvallisuusasioista:
http://www.trafi.fi/rautatiet/matkustajalle
http://www.trafi.fi/merenkulku
Varsinaisia syitä lentoliikenteen muuta matkustamista tiukempaan turvatarkastuskäytäntöön ei löytynyt, varmasti ainakin resurssiasiat vaikuttavat.
Kommentit
Asiaan varmaan vaikuttaa sekin, että lentokoneella ei niin vain tehdä äkillistä pysähdystä, kun jotakin odottamatonta tapahtuu. Tästä syystä itse koneidenkin tarkastukset ennen liikenteeseen lähtemistä ovat huomattavasti tarkempia kuin vaikkapa bussien.
Kommentoi vastausta