Miksi lentokoneet ovat englanniksi maskuliineja "he", laivat feminiinejä "she" ?

Kysytty

Miksi lentokoneet ovat englanniksi maskuliineja "he", laivat feminiinejä "she" ?

Vastaus

Vastattu

Verkkohaun perusteella vaikuttaa siltä, että virallinen pronomini molemmille kulkuneuvoille on "it", mutta jos niistä käytetään sukupuolittunutta persoonapronominia, se on yleensä "she".

Ison-Britannian Imperial War Museums kertoo, että she-sanan käytön taustalla voi olla ajatus äidistä tai jumalattaresta, joka ohjaa ja suojelee laivan miehistöä. She-sanan käyttö voi johtua myös vanhemmista kielihistoriallisista syistä.

She-pronominia käytetään laivojen lisäksi muistakin kulkuneuvoista, kuten lentokoneista ja autoista, mikä mahdollisesti periytyy she-sanan käytöstä laivojen yhteydessä.

Näin siis yleensä - arkikielessä englanninkieliset saattavat kuitenkin viitata erilaisiin esineisiin, kasveihin, kulkuneuvoihin tai muihin sellaisiin joko sanalla he tai she ilmeisesti aivan satunnaisesti. (Esimerkiksi huonekasvi voi olla joko he tai she - ks. hauska reddit-keskustelu huonekasvien puhuttelusta.)

1 ääntä

Kommentit

Jo muinaiset oppikoululaiset... lukivat Eino Miettisen Englannin kieliopista (1959 - 1971):
Laivojen (myös ilmalaivojen ja lentokoneiden) nimiä käytetään usein feminiineinä ja sitä tavallisemmin, mitä läheisempi yhteys puhujalla on ko. esineeseen.

... tai Anja Auramon ja Anna-Liisa Sohlbergin Englannin kieliopista (1956 - 1971):
She-pronominia käytetään laivoista ja poliittisessa mielessä maista.

Selitystä ei oppikirjoissa kuitenkaan annettu.