Miksi lampun henget antavat juuri kolme toivomusta?

Kysytty

Miksi lampun henget antavat juuri kolme toivomusta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

TV Tropes -sivusto esittää, että kolme toivomusta on kerronnan kannalta sopiva määrä. Ensimmäisellä toive on koe, joka usein käytetään johonkin turhaan. Toisella kertaa pyydetään jotain suurta, mutta usein saadaan muuta kuin halutaan. Kolmas toive pyrkii palauttamaan perustilan, mutta jälleen lopputulos ei välttämättä ole sitä mitä halutaan. Kolmen toivomuksen kanssa tarina ei ole liian pitkä, ja siinä on sujuvasti alku, keskikohta ja loppu.

Kolmen toivomuksen malli liittyy myös laajemmin kulttuurissa esiintyvän kolmen sääntöön. Kolme kertaa on pienin määrä, jolla tarinaan luodaan kuvio ja sitten rikotaan se. Kaksi ensimmäistä kertaa luovat kuvion ja jännitteen, kolmas kerta rikkoo kuvion yllättävällä käänteellä ja laukaisee jännitteen. Kolmen sääntö on hyvin yleinen saduissa, vitseissä ja muissa kertomuksissa, mutta myös kulttuurissa laajemminkin.

4 ääntä

Kommentit

Pöh, kolmannella toiveella toivotaan kolme toivetta lisää :)