Miksi kutsutaan sitä asentoa, kun toinen auttaa toista nousemaan ylemmäksi siten,että kädet ovat leveästi ristiasennossa ja toinen astuu jalallaan näiden…

Kysytty

Miksi kutsutaan sitä asentoa, kun toinen auttaa toista nousemaan ylemmäksi siten,että kädet ovat leveästi ristiasennossa ja toinen astuu jalallaan näiden käsien päällä? Tätä tekniikkaa käytetään mm. jos toinen ihminen ei ylety kurkistamaan aidan yli ilman apua.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ainakin yksi tuota toimintaa kuvaava verbi lienee ’puntata:’

Urbaani sanakirja: ”Nostaa toista ihmistä ylemmäs (esim. jaloista kiinni pitämällä), jotta hän pääsee kiipeämään korkeammalle.

Punttaaksä mua, et mä pääsen tän aidan yli. ” puntata | Urbaani Sanakirja

Lisäksi hevosmaailmassa tuota kutsutaan punttaamiseksi. Monesti ilman satulaa ratsastaessa, jolloin ei ole jalustimia selkään nousun apuna, ratsastajat punttaavat toisiaan hevosien selkään.