Miksi kunnan Nurmeksen on Nurmes? Voittaako se nurmikko on ja johonkin henkilöön?

Kysytty

Hei.
Miksi kunnan Nurmeksen on Nurmes?
Voittaako se nurmikko on ja johonkin henkilöön?

Vastaus

Vastattu

Nurmeksen nimen arvellaan olevan lähtöisin järvennimestä Nurmesjärvi, jossa 'nurmes' on johdos karjalankielisestä nurmi-sanasta. Toisin kuin suomessa, karjalan kielessä 'nurmi' tarkoittaa luonnonniittyä, esimerkiksi rantaniittyä.

Lähde:
Suomalainen paikannimikirja