Miksi kovasta iskusta, esimerkiksi läpsäytyksesta, jää ihoon merkki?

Kysytty

Miksi kovasta iskusta, esimerkiksi läpsäytyksesta, jää ihoon merkki?

Vastaus

Vastattu

Terveyskirjasto kertoo iskun vaikutuksesta näin: "isku kehoon, raajoihin tai päähän aiheuttaa iskun kovuudesta ja osumapaikasta riippuen eriasteisesti kudosten vaurioitumista. Ihon alla oleva rasva- ja usein myös lihaskerros vaimentavat iskun voimaa mutta puristuvat samalla kokoon ja soluja rikkoutuu. Myös iskukohdassa kulkevat pienet verisuonet vaurioituvat ja verta vuotaa kudoksiin aiheuttaen kudoksen sisäisen veripahkan tai ihonalaisen mustelman."

Lisää tietoa Terveyskirjastosta:

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00237