Miksi koirat haluavat, että niitä rapsutetaan? Esimerkiksi kun koira makaa maassa ja sitä menee rapsuttamaan se kääntyy selälleen, ikään kuin haluaisi, että…

Kysytty

Miksi koirat haluavat, että niitä rapsutetaan? Esimerkiksi kun koira makaa maassa ja sitä menee rapsuttamaan se kääntyy selälleen, ikään kuin haluaisi, että sitä rapsutetaan mahasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Koirat hakevat mielellään fyysistä kontaktia ja käyttävät kosketusta kommunikointikeinona. Koirat pitävät siitä, että niitä kosketellaan tavalla, joka ei ole uhkaava ja joka kuuluu niiden sosiaalisiin käyttäytymistapoihin. Eniten ne nauttivat rinnan, kaulan ja vatsan silittelystä, kun taas päälaen, niskan ja selän takaosan silittämistä ne voivat pitää vähän uhkaavana. Ylipäätään koirat pitävät siitä, että niitä kosketellaan tavalla, joka ei ole uhkaava ja joka kuuluu niiden sosiaalisiin käyttäytymistapoihin.

Lähde: Sarah Whitehead: Kaikki koirista (WSOY 2006)

21 ääntä

Kommentit

Meidän cockeri taas rakastaa kun häntä rapsuttaa/silittää päästä niskasta ja bebasta..kaulan tai kurkun rapsuttelusta ei niin välitä. Tykkää maata selällään ja nautiskelee mahan rapsutteluista ja kun takajalkoja samalla hieroo niin simmut menee herralla kiinni:)