Miksi kissan rituaaleihin kuuluu itsensä peseminen, jopa useita kertoja päivässä. Sehän on geneettistä ja ilmeisesti tapa on kaikilla kissaeläimillä, kuten…

Kysytty

Miksi kissan rituaaleihin kuuluu itsensä peseminen, jopa useita kertoja päivässä. Sehän on geneettistä ja ilmeisesti tapa on kaikilla kissaeläimillä, kuten leijonat, tiikerit jne.?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Morris, Miksi kissa kehrää, 1989:
Kissa pesee itseään
- pitääkseen itsensä puhtaana pölystä, liasta ja aterian tähteistä
- pitääkseen turkin sileänä kylmyyttä vastaan
- kesällä levittääkseen turkkiin sylkeä kuumuutta vastaan
- kesällä saadakseen auringonvalon tuottamaa d-vitamiinia
- kiihdyttääkseen karvan tyvessä olevien ihorauhasten toimintaa saadakseen turkin vedenpitäväksi sateella