Miksi 'Kärpasten herran' kirjoittajan arvostus on laskenut? T. Harakka mainitsi sen suuntaista tv-ohjelmassaan. Kysyin häneltä itseltäänkin, mutten saanut…

Kysytty

Miksi 'Kärpasten herran' kirjoittajan arvostus on laskenut? T. Harakka mainitsi sen suuntaista tv-ohjelmassaan. Kysyin häneltä itseltäänkin, mutten saanut vastausta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikea kysymys.

Goldingin Kärpästen herra ilmestyi suomeksi ensimmäisen kerran 1960. Siitä on ilmestynyt useita arvosteluja tuolloisissa sanomalehdissä.
Kajaanista löytyy esim.
Parnasso 1961 nro 11, sivut 51-52 (Eila Pennanen)

Esseitä William Goldingin tuotannosta:
Syrjä, Juhani: Se mitä kaikki haluavat. Parnasso 5/1984, s. 290-297.
Tämä essee sisältyy myös teokseen
Syrjä, Juhani: Aurinkovuoren pirut: esseitä. Gummerus 1988.
(löytyy Kajaanin kaupunginkirjastosta).
Syrjä pohtii mm. syytä siihen "..miksi Goldingin palkitsemiseen on suhtauduttu ikään kuin se olisi ollut Ruotsín Akatemialta pienoinen työtapaturma."

Uusin Goldinginsta julkaistu elämäkerta on
John Carey: William Golding: The Man Who Wrote Lord of Flies, 2009
Kirja löytyy yliopiston kirjastoista ja sen voi tilata kaukolainaksi-

Elämäkertaa arvoivassa artikkelissa kerrotaan kriittiseen sävyyn William Goldingin elämäntavoista ja alkoholinkäytöstä.
Linkki artikkleliin:
http://www.theguardian.com/books/2009/aug/30/william-golding-john-carey…

0 ääntä
Asiasanat

Kommentit

ei toistaiseksi