Miksi kappaleessa The House of the Rising Sun/Nousevan auringon talo taloa kutsutaan tuolla nimellä?

Kysytty

Miksi kappaleessa The House of the Rising Sun/Nousevan auringon talo taloa kutsutaan tuolla nimellä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kappale on alkuperäisesti kansanlaulu, jonka tekijä on epävarma, joten nimitys on avoin spekulaatiolle. Laulun sanat ovat muuttuneet vuosien varrella, sen mukaan kuka sitä on laulanut ja milloin. Tämä on johtanut siihen että talon nimestä on vaihtelevia teorioita, joista monet löytyvät laulun wikipedia sivulta - The House of the Rising Sun - Wikipedia

Monet ovat teoretisoineet että talon nimi viittaa taloon joka on ollut olemassa todellisuudessa, oliko sitten bordelli tai vankila. Voisi sanoa että olemassa on kaksi pääteoriaa.

Ensimmäinen perustuu Bizarre New Orleans-opaskirjaan joka kertoo että tietty talo olisi inspiroinut laulun. Talon rouva oli nimeltään Marianne LeSoleil Levant, jonka sukunimi tarkoittaa "nousevaa aurinkoa" ranskaksi.

Toinen teoria perustuu Dave Van Ronkin elämänkertaan, jossa hän kertoo näkevän kuvan New Orleansin naistenvankilasta. Kuvassa oli kiviovi, jossa oli kaiverrus nousevasta auringosta.

9 ääntä

Kommentit

Kirjastoammattilaisen ei ehkä kannata käyttää Wikipediaa, itse olisin mielummin jättänyt vastaamatta kuin merkinnyt sen lähteekseni.