Miksi kaikkialla maailmalla näkyy palomiehillä olevan samanväriset eli vaaleanruskeat puvut? (Poliisien vaatteissa näkyy olevan hajontaa.) Ja miksi juuri tuo…

Kysytty

Moi! Miksi kaikkialla maailmalla näkyy palomiehillä olevan samanväriset eli vaaleanruskeat puvut? (Poliisien vaatteissa näkyy olevan hajontaa.) Ja miksi juuri tuo väri: näkyykö ehkä tulen ja savun keskellä paremmin kuin muut? Helpottaa varmasti töitä, jos näkee missä toiset pelastajat ovat. Tiedän kyllä, että riittävä savumäärä torppaa kaiken näkyväisyyden.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen pelastusalan ammattilaiset ry:stä vastattiin näin:

Kiitos erinomaisesta kysymyksestä. Sammutusasujen valmistuksessa on noudatettava standardin EN 469:2020 määräyksiä. Sammutusasun väri voi olla muun muassa punainen, musta tai vaaleanruskea. Suomessa on otettu käyttöön vaaleammat värit, koska näistä erottuu paremmin noen- ja savukaasujen partikkelit. Noen- ja savukaasujen partikkelit ovat syöpävaarallisia aineita, joten kyse on työturvallisuudesta.