Miksi jos kirjoja ei ole niitä pitää varata

Kysytty

miksi jos kirjoja ei ole niitä pitää varata

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jos haluat lainata jonkin tietyn kirjan etkä löydä sitä kirjaston hyllystä, kirja on luultavasti lainassa jollain toisella lainaajalla. Silloin voit varata kirjan itsellesi. Tämä tarkoittaa sitä, että kun toisen lainaajan laina-aika päättyy, sinun varauksesi astuu voimaan. Silloin toinen lainaaja ei voi enää uusia lainaansa, vaan hänen pitää palauttaa kirja.

Varauksen tekemällä voit myös varmistaa sen, ettei kukaan muu ehdi napata palautunutta kirjaa kirjaston hyllystä ennen sinua. Varsinkin uudet kirjat (ja suosituimmat kirjasarjat) ovat paljon lainassa, ja niihin tehdään myös paljon varauksia. Lainassa olevan kirjan palautumista voi tietysti myös odotella, mutta varmemmin ja nopeammin kirjan saa itselleen kun tekee siihen varauksen.

Jos haluamaasi kirjaa ei ole hyllyssä esimerkiksi pääkirjasolla, voit varata sen jostain lähikirjastosta. Koneelle tehdystä varauksesta lähikirjaston työntekijät huomaavat, että tätä kirjaa tarvitaan pääkirjastolla, ja lähettävät kirjan oikeaan paikkaan.