Miksi Jane Austenin Ylpeys ja ennakkoluulo -romaanissa Lady Catherine De Bourgin tytär perii äitinsä omaisuuden (tai näin ainakin annetaan ymmärtää että hän…

Kysytty

Miksi Jane Austenin Ylpeys ja ennakkoluulo -romaanissa Lady Catherine De Bourgin tytär perii äitinsä omaisuuden (tai näin ainakin annetaan ymmärtää että hän tulee perimään Rosingsin ja kaiken muunkin Lady CDB:lle kuuluvan), mutta Bennetien siskokset eivät voi periä isänsä taloa, vaan se siirtyy seuraavalle miespuoliselle sukulaiselle eli tyttöjen serkulle Mr. Collinsille? Myös Mr. Darcyn pikkusiskon, Georgianan, sanotaan perineen suuren omaisuuden, miten sekin on mahdollista, jos tuohon aikaan tyttäret eivät voineet periä isiään? Vai onko kyseessä jokin luokkaeroista johtuva syy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Jane Austenin aikana pyrittiin välttämään maaomaisuuden jakamista useamman henkilön kesken, koska suku olisi sillä tavoin menettänyt vähitellen omaisuutensa. Yleensä maaomaisuuden peri kokonaan vanhin poika. Tällä tavoin omaisuus ei hajonnut pienempiin osiin vaan pysyi saman suvun hallussa sukupolvelta toiselle.

Myös naiset saattoivat periä maata ja omaisuutta. De Bourgit ja Bennetit soveltavat maaomaisuutensa erilaisia perintöjärjestelyjä. Bennetin suvun tavoitteena oli nimenomaan maan säilyttäminen saman suvun piirissä, siksi sitä ei jaettu tyttärien kesken, vaan maaomaisuus meni herra Bennetin lähimmälle miespuoliselle sukulaiselle.

Lady de Bourgin suvulla on toisenlainen perintöjärjestely, joten neiti de Bourg perii huomattavan omaisuuden. Ei kuitenkaan ollut yleistä, että naiset olisivat perineet sukutilojaan.

Myös neiti Darcylla on varakkaan perheen tyttärenä huomattava omaisuus. Hän ei kuitenkaan ole perinyt sukutilaa, joka on hänen veljensä omaisuutta.