Miksi islamin tunnuksena käytetään kuun viimeistä eikä ensimmäistä vaihetta?

Kysytty

Miksi islamin tunnuksena käytetään kuun viimeistä eikä ensimmäistä vaihetta?

Vastaus

Vastattu

Kuunsirppi on keskeinen islamilainen symboli. Se muistuttaa kuukalenterista, jonka mukaan islamin uskonnollinen elämä on järjestetty. Muslimeille kapean sirpin näkyminen iltataivaalla on merkki kuukauden vaihtumisesta. Erityisen tärkeässä asemassa Kuu on Ramadanin, islamilaisen hijra-kalenterin yhdeksännen kuukauden alun merkkinä. Silloin alkaa kuukauden mittainen uskonnollinen paasto. Kuunsirppiä käytetään myös islamin leviämisen vertauskuvana. Islamin symbolia täydennettiin 1600-luvulla viisisakaraisella tähdellä. Sakaroiden on sanottu viittaavan islamin viiteen peruspilariin  – uskontunnustus, rukous, paasto, almuvero ja pyhiinvaellus –  mutta tämä on pelkkä vahvistamaton olettamus.

Sen paremmin kuunsirpin kuin tähdenkään käyttö uskonnollisena symbolina ei perustu Koraanin teksteihin eikä sen tausta liity itse uskontoon millään tavalla. Islamin kuunsirppisymbolin historia juontaakin juurensa islamin syntyä edeltävään aikaan, Makedonian ja Kreikan väliseen sotaan 300-luvulla eaa. Makedonian hallitsija Filippos II joukkoineen piiritti Byzantionin kaupunkia (sittemmin Konstantinopoli, nykyinen Istanbul). Eräänä pilvisenä yönä Filippos päätti hyökätä kaupunkiin pimeyden turvin. Kun joukot oli saatu asemiinsa, pilvet hajaantuivat ja kirkkaan kuunsirpin valo paljasti makedonialaiset Byzantionin vahtisotilaille. Filippoksen hyökkäys kariutui, ja kaupungin pelastaneesta jumalalliseksi väliintuloksi tulkitusta kuunsirpistä tuli kaupungin symboli. Kun islaminuskoiset osmanit vuonna 1453 valtasivat Konstantinopolin ja tekivät siitä valtakuntansa uuden pääkaupungin, he samalla omaksuivat myös kaupungin vanhan kuunsirppisymbolin ja koristivat sillä tästä lähtien moskeijansa kaikkialla hallitsemallaan alueella.

Byzantionin alkuperäisen kuunsirppisymbolin sakarat osoittivat ylöspäin ja sakaroiden välissä oli kahdeksansakarainen tähti. Yhtä yksiselitteistä syytä siihen, miksi ja miten symbolista on muotoutunut nykyisen kaltainen, ei tutkimistani lähteistä valitettavasti löytynyt.

Lähteet:
Colin Salter, 100 symbols that changed the world
Symbolit & merkit : alkuperä ja merkitys
Tommi Laurinsalo & Markus Hotakainen, Kuu taivaalta
Islamin porteilla
Islamilainen kulttuuri
Risto Kari, Historian ABC : kaikkien aikojen valtiot. 1 & 3