Miksi ihmisten keskipituus on kasvanut?

Kysytty

miksi ihmisten keskipituus on kasvanut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ihmisten keskipituus on kasvanut mm. hyvän ravinnon vuoksi. Asiaa on käsitelty lääketieteellisessä kirjallisuudessa, esim. Silventoinen, Karri,
Pituuden sosiaaliset taustatekijät sekä pituuden yhteys aikuisiän terveydentilaan ja sosiaaliseen asemaan Suomessa / Karri Silventoinen
Julkaistu: Helsinki : Helsingin yliopisto, 1997, Mikrokortti 3248. Tämän kirjan voit kaukolainata lähikirjastosi kautta.Aiheesta on myös artikkeleissa, tässä artikkeliviite:

"Kivipelto, Arja, Hujopit voivat hyvin : suomalaisten pituuden vaihtelut ovat kuvanneet väestön terveyttä osuvasti,
Sanomalehti Helsingin sanomat (HS)
Päiväys 1997-02-08
Artikkeliin kuuluu lisäksi kirjoitus: Pituuskasvu etenee sysäyksinä : jos lapsi saa riittävästi ravintoa eikä sairasta kroonisia tauteja, hänestä tulee niin pitkä kuin perintötekijät määräävät.

Artikkelin liitteenä on seuraavat taulukot: Suomalaiset miehet ovat kasvaneet (keskipituus 1920- ja 1930-lukujen taitteessa ja 1967-1968) ; Suomalaisten aikuisten miesten keskipituus syntymäajan mukaan ; Tällaisia ovat eurooppalaiset pituuserot miehillä ja naisilla."