Miksi ihmiset lukevat kauhukirjoja?

Kysytty

Miksi ihmiset lukevat kauhukirjoja?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymykseesi ei ole yhtä ainoaa oikeaa vastausta. Itse uskon, että kauhu kiinnostaa ainakin kahdesta syystä: kun elämä tuntuu tylsältä, pitää olla jotakin mielikuvitusta kiihottavaa. Lukiessa voimme kuvitella kirjoissa kerrotut asiat, ja ne saattavat alkaa elää omassa mielikuvituksessamme.

Toisaalta kauhukirjallisuudessa käsitellään yleensä yliluonnollisia ja selittämättömiä asioita. Sellaiset asiat kiinnostavat, koska koemme, ettemme tunne todellisuuden luonnetta niin hyvin kuin haluaisimme. Ns. irrationaalinen eli selittämätön asia kyseenalaistaa koko rationaalisen eli järkeen perustuvan maailmankuvamme: tulee tunne siitä, että mikä tahansa on mahdollista, ja sehän on sekä pelottavaa että ihanan jännää.

Ilkka Mäyrä antaa esseessään Riemuitseva hirviö tällaisen selityksen:

"H.P. Lovecraft, yksi kauhun amerikkalaisista suurnimistä, on todennut, että vanhin ja voimakkain ihmiskunnan tunteista on pelko ja että vanhin ja voimakkain pelon muodoista on tuntemattoman pelko. Modernin ihmisen elämänkokemusta sävyttää voimakkaasti toisten ihmisten tuntemattomuus. Ihmisiä on paljon, ja varsinkin kaupunkikulttuuriin kuuluu, ettei naapureitakaan tunneta. Tästä seuraa kaksi kultttuurimme keskeistä eksistentiaalista perusteemaa: vapaus ja epävarmuus.

Olemme periaatteessa paljon radikaalimmin vapaita toteuttamaan omaa yksilöllisyyttämme, kuin tavalliset ihmiset ovat olleet koskaan aikaisemmin. Tästä seuraa myös epävarmuus: kun yhteisö ei enää yhtä selkein keinoin kuin aikaisempina vuosikymmeninä pyri määrittelemään jäsenilleen elämisen malleja - millainen on hyvä elämä, millainen huonoa - vaan tämä on jokaisen yksilön omassa päätäntävallassa, seuraa tästä myös epämääräistä ahdistusta. Täydellisessä vapaudessa on hyvin vaativaa kasvaa aikuisuuteen ja löytää selkeä käsitys omasta minuudestaan. Moderni kauhu elääkin erityisen voimakkaasti nuorisokulttuurin kautta ja sen osana." (teoksessa Missä mennään? Kirjallisuuden lajeja ja ilmiöitä. Toim. Eskola, Kanerva ym., s. 50.)

Eli nuoret tykkäävät kauhusta siksi että he etsivät sen kautta itseään ja omia rajojaan. Jokaisella on omat kirjalliset mieltymyksensä, mutta on tärkeää muistaa, että kirjojen tarinat ovat kuitenkin aina keksittyjä eikä todellisia tapahtumia kuvaavia.