Miksi ihmisen ylähuulen yläpuolella on huulesta nenään ulottuva kuoppa?

Kysytty

Miksi ihmisen ylähuulen yläpuolella on huulesta nenään ulottuva kuoppa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Huulten lihakset ovat tarpeen puheen tuottamiseen. Yhdessä kielen, hampaiden ja nielun kanssa ne muodostavat ymmärrettäviä sanoja äänistä, joita syntyy ilman virratessa kurkkupäässä olevan ääniraon läpi. Ylähuulivako (Philtrum, la) luo edellytykset suuremmalle määrälle huuliliikkeitä. Tämä taas lisää mahdollisuuksia sekä sanalliseen että sanattomaan viestintään.