Miksi Helsingin liikennepoliisia sanottiin pommiksi? Netistä ei löydy kuin pommeja.

Kysytty

Miksi Helsingin liikennepoliisia sanottiin pommiksi? Netistä ei löydy kuin pommeja.

Vastaus

Vastattu

Olisikohan nimitys ollut pienen piirin käytössä? Ainakaan Stadin slangin suursanakirja ei tunne sanaa pommi tässä merkityksessä. Sanakirjan mukaan pommilla voi olla useita merkityksiä: puoleensa vetävä tyttö, isku tai lyönti, nyrkillä lyöminen tai potkiminen (antaa pommia). Pommi voi myös tarkoittaa amfetamiininyyttiä.

Näiden lisäksi muita merkityksiä voivat olla rommi (1970-luvulla), hälytyssoitto ihmiselle, jolle on asiaa (1990-luku).

Tsennaaks Stadii, bonjaaks slangii : Stadin slangin suursanakirja / laatineet Heikki ja Marjatta Paunonen (WSOY, 2002)

Myöskään urbaanin sanakirjan mukaan pommi ei viittaa liikennepoliisiin.

https://urbaanisanakirja.com/word/pommi/